Spring naar content
Home Nieuws PERSBERICHT: RECHTBANK NOORD-HOLLAND VERKLAART CROWN VAN GELDER IN STAAT VAN FAILLISSEMENT

Papierfabriek genoodzaakt tot faillissementsaanvraag

Velsen, 24 januari 2023 – De rechtbank Noord-Holland heeft gisteren het faillissement uitgesproken van Crown Van Gelder B.V. Crown Van Gelder is producent van verschillende papiersoorten voor specifieke toepassingen, zoals ijsverpakkingen, luxury shopping bags en High Speed Inkjet-printers. Het bedrijf heeft zich genoodzaakt gezien om het faillissement aan te vragen, omdat het voorzag dat zij niet meer aan haar betalingsverplichtingen zou kunnen voldoen.

Over Crown Van Gelder

Crown Van Gelder is de rechtsopvolger van Crown Van Gelder N.V., dat van 1985 tot 2015 genoteerd stond aan de effectenbeurs in Amsterdam en heeft door het bieden van innovatieve oplossingen een unieke marktpositie als papierfabriek verworven. Vanuit het bedrijfspand in Velsen voorziet Crown Van Gelder met ruim 250 werknemers en twee papiermachines haar klanten van papier. Ruim 90% wordt afgezet aan klanten in het buiten Nederland.

Redenen voor het faillissement

De ontstane betalingsproblemen lijken een gevolg te zijn van een combinatie van factoren. Ten eerste heeft Crown Van Gelder, ondanks het positieve bedrijfsresultaat over boekjaar 2022 en inspanningen daartoe, geen oplossing kunnen vinden voor een liquiditeitstekort dat voornamelijk is ontstaan door gestegen kosten (met name energie en grondstoffen) en een plotselinge terugval in orders met als gevolg ongebruikelijk lange stilstand van de productie. Ten tweede bestaat bij het bedrijf onzekerheid over de marktontwikkelingen in de nabije toekomst.

“In 1896 rolde in Velsen het eerste papier van de machine. Innovatie is steeds de kern van onze papierfabriek geweest. Ik ben heel trots op onze medewerkers die steeds op zoek zijn naar vernieuwing en kansen. Crown Van Gelder heeft de wereld van papier veranderd: met ons wereldwijd gewaardeerde inkjetpapier Crown Letsgo en ons suikerbietenpapier Crown Native. Het doet me pijn dat onze mooie zelfstandige papierfabriek in deze situatie terecht is gekomen”, aldus Miklas Dronkers, CEO bij Crown Van Gelder.

Onderzoeken mogelijkheden voortbestaan
De directie en curatoren, mr. R. Mulder (Pot Jonker Advocaten) en mr. A.H.J. Dunselman (Schenkeveld Advocaten), voeren inmiddels gesprekken met meerdere geïnteresseerden om de voortzetting van de activiteiten van Crown Van Gelder voor de toekomst veilig te stellen.

— niet voor publicatie —

Meer informatie:

Curatoren

Rocco Mulder (0621276957 – mulder@potjonker.nl)
Alfons Dunselman (a.dunselman@schenkeveldadvocaten.nl)